ساخت سردخانه ثابت و متحرک (کانکسی)

09128354831 کارشناس فروش خانم فدایی
سردخانه ثابت و متحرک

سردخانه های صنعتی برای نگهداری انواع مواد غذایی فاسد شدنی مورد استفاده قرار می گیرند. در سردخانه ها می توان محصولات غذایی مختلف را در مدت زمان طولانی تر با کیفیت اولیه نگهداری کرد. سردخانه ها را معمولا در دو نوع سردخانه ثابت و متحرک طراحی می کنند.

خانه سرما
خانه سرما

سردخانه ثابت و متحرک عبارت است از مکان یا اتاقکی که دارای سیستم خنک کننده بوده و به همین جهت دارای فضایی خنک و سرد می باشد و از این سرمای تولید شده در این فضا برای نگهداری محصولاتی که به دما حساس بوده و به سرعت با دما واکنش نشان داده و فاسد می شوند از جمله محصولات پروتئینی، صیفی جات، سبزیجات، انواع میوه، دارو، مرکبات و... استفاده می شود. سرد خانه ها کاربرد های زیادی در کارخانه ها و صنایع صنعتی دارند.

سردخانه ثابت بالای صفر

بررسی سردخانه متحرک و ثابت

گروه تولیدی خانه سرما برای برآورده کردن نیاز بازار اقدام به طراحی و تولید انواع سردخانه های صنعتی می نماید. این گروه با اتکا به دانش فنی و با سابقه 2 دهه فعالیت درعرصه تولید انواع تجهیزات صنعتی، انواع سردخانه بالای صفر و زیر صفر با تناژ های طراحی مختلف فعالیت میکند. 
تمامی این سردخانه های تولید شده در مجموعه خانه ی سرما با توجه به اصول مهندسی مربوط به آن و بهره گیری از قطعات تولیدی بسیار با کیفیت تولید وعرضه می شوند. از این رو بازدهی این سردخانه ها بسیار فوق العاده می باشد و برای مصارف مختلف می توان از آنها بهره گرفت. همان طور که در قسمت بالا اشاره شد گروه تولیدی خانه ی سرما تولید کننده انواع سردخانه صنعتی می باشد از جمله ی انها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردخانه گوشت
  • سردخانه بستنی
  • سردخانه جسد
  • سردخانه ماشین
  • سردخانه لبنیات
  • سردخانه خرما

سردخانه ثابت

سرد خانه متحرک تولید شده در مجموعه تولیدی خانه ی سرما در واقع شرایط محیطی را محیا می کند که سازگار برای نگه داری انواع محصولات غذایی پر مصرف و مواد حساس همچون داروها، مواد شیمیایی، گل های زینتی و …باشد. از سرخانه کانکسی متحرک برای نگهداری از انواع محصولات غذایی و خوراکی از جمله انواع میوه ها، سبزیجات، صیفی جات، مواد غذایی و گوشتی، گوشت دام و طیور، محصولات دریایی مانند ماهی و میگو، انواع محصولات لبنی، تخم مرغ استفاده بسیاری می شود و همچنین در صنایع شیمیایی و دارویی نیز کاربرد گسترده ای دارد. با توجه به نوع سرد خانه کانکسی متحرک و عملکرد آن و همچنین نوع محصول قابل نگهداری، می توان مدت زمان نگه داری محصولات غذایی یا شیمیایی را در کوتاه مدت و یا دراز مدت حفظ و کنترل کرد. بدین ترتیب با حفظ کیفیت محصول می توان بازار فروش و قیمت آن را مورد کنترل قرار داد. 
بعنوان مثال نگهداری انواع میوه جات و صیفی جات در سردخانه ها سبب می شود تا علاوه بر توزیع و عرضه ی تدریجی آن به بازار در فصول مختلف نیز این محصولات همچنان در دسترس عموم قرار داشته باشد. در نتیجه درصد زیادی از مواد غذایی که هر روز مورد مصرف قرار می گیرند. برای رسیدن به دست شما بیشتر مسیر خود را در سردخانه ها طی می کنند.
 سردخانه صنعتی متحرک نقش مهمی در حفظ و نگهداری کیفیت و تازگی انواع مواد غذایی و دارویی ایفا می کند در نتیجه کاربرد گسترده ای در صنعت دارد.
سردخانه متحرک با این دید طراحی شده است که بتوان با ‌کمک لیفتراک و یا جرثقیل آنها را حمل نمود. بنابراین تجهیزاتی همچون قلاب ها برای قرارگیری شاخک لیفتراک در آن تعبیه شده است. این سردخانه جهت نگهداری انواع مواد غذایی، شیمیایی و دارویی در دمای بالای صفر و زیر صفر کاربرد دارند و می‌توانند مجهز به بلاک‌های سرمایشی دانفوس، کوپلند ، بیتزر یا زانوتی شود. سردخانه کانکسی از حجم مفید 10مترمکعب تا 40 متر مکعب تولی می شود.
بدنه ی این محصول مجهز شده به عایق پلی اورتان یا ساندویچ پانل با ضخامت 10 تا 15 سانتی و همچنین انواع درب کشویی و لولایی روی سردخانه کانکسی قابل نصب می باشد. کف کانکس ها می‌تواند با توجه به نوع کاربری و یا به دلخواه مشتری، از ورق عاج دار یا پی وی سی و... ساخته شود.

قیمت سردخانه متحرک

انواع سرد خانه متحرک و ثابت 

سرد خانه متحرک دارای انواع مختلفی می باشد از جمله :

1. سردخانه بالای صفر : سردخانه بالای صفر به دلیل داشتن دمایی بالاتر از نقطه ی انجماد محصولات، برای نگهداری کوتاه مدت محصولات از جمله انواع مواد غذایی، گل های زینتی، داروها، مواد شیمیایی، میوه ها، صیفی جات، سبزیجات و لبنیات طراحی شده است . در این نوع سردخانه، دمای داخل این سردخانه بالای صفر درجه بوده و درحقیقت دما در این نوع سردخانه ها بین صفر درجه الی 4 درجه و حداکثر 10 درجه سانتی گراد تنظیم می شود.

2. سردخانه زیر صفر :  سرد خانه ی متحرک زیر صفر به دلیل داشتن دمایی پایین تر از نقطه ی انجماد محصولات از انها در مدت زمان طولانی نگهداری می کند. به همین دلیل اصولا به این نوع سردخانه ها، سردخانه انجماد گفته می شود دمای هوا در سردخانه های زیر صفر معمولا منفی 18 درجه است و این دما تا منفی 30 درجه نیز قابل کاهش می باشد. بنابراین برای انجماد مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ و حتی برخی سبزیجات و صیفی جات، بستنی، همبرگر و پنیر پیتزا از سردخانه متحرک زیر صفر استفاده می شود.

3. سردخانه دومداره : سردخانه دومداره یا دو منظوره نوعی دیگر از سردخانه ها می باشند که در هر دو حالت بالای صفر و زیر صفرفعالیت می کنند. در واقع در سردخانه های دومداره شما این امکان را دارید تا دما داخل سرد خانه را از بالای صفر به زیر صفرو یا بالعکس تغییر دهید و از این طریق می توانید محصولات مختلفی در آن انبار نمایید.

قیمت سردخانه ثابت و متحرک

تفاوت و فرق سردخانه های زیر صفر و بالای صفر

  1. کمپرسور سردخانه زیر صفر قدرت و ظرفیت کمتری نسبت به انواع بالای صفر دارد.
  2. فشار دیسچارج انواع زیر صفر پایین‌ تر می‌باشد در نتیجه کمپرسور قطر سیلندر بزرگ‌تری داشته و در نتیجه جابجایی گاز بیشتری نسبت به بالای صفر دارد.
  3. دارای اختلاف فاصله بین فین‌های کویل اوپراتور بوده و دلیل این اختلاف به کاهش دمای سردخانه و عدم تشکیل برفک بر روی سطح اپراتور مربوط می باشد. فاصله این فین‌ها در سردخانه بالای صفر کمی بیشتر است.
  4. سایز سوزن اکسپنشن ولو در سردخانه‌های زیر صفر پایین‌ تر از انواع بالای صفر است.
  5. بیشترین کاربرد سردخانه زیر صفر نگهداری مواد پروتئینی از جمله گوشت، مرغ و ماهی است اما عمده کاربرد سردخانه بالای صفر نگهداری میوه، دارو و لبنیات است.
  6. سردخانه‌ های زیر صفر دارای دمای بین 12- تا 23- درجه سانتی گراد می‌ باشند اما نوع بالای صفر دمایی 1+ تا 4+ درجه سانتی گراد دارند.

سردخانه متحرک بالای صفر

ماهیت ساخت سرد خانه متحرک

  •  سردخانه کانکسی مجهز به درب مستحکم و مقام و بزرگ است که باز و بسته کردن آن به راحتی امکان پذیر است ، در نتیجه مصرف کننده در ورود و خروج خود به بخش داخلی کانکس سردخانه مشکلی نخواهد داشت و نیز این درب به گونه ای مناسب عایق بندی شده است که احتمال اتلاف برودت و انرژی در آن صفر درصد می باشد.
  • سردخانه متحرک مواد غذایی از قبیل گوشت، مرغ، سبزیجات، میوه جات، داروها و لوازم بهداشتی و آرایشی، با حفظ کیفیت این محصولات از آن ها نگهداری می کند، به همین دلیل در صنایع مختلف به مصرف می رسد و حتی می توان از آن در پروژه های عمرانی نیز استفاده نمود.
  • سردخانه کانکسی در افزایش درآمد مصرف کننده تاثیرگذار است، به این دلیل که می توان با نگهداری مواد غذایی فصلی در فصل هایی که امکان دسترسی به آنها ( سبزیجات، میوه ها و سایر مواد) وجود ندارد ، آنها را با قیمت مناسبی به بازارعرضه نمود و درآمد هنگفتی کسب کرد.
  • از سردخانه کانکسی می توان جهت نگهداری انواع صیفی جات که شامل گوجه فرنگی، کدو، سیب زمینی، پیاز، بادمجان و … است استفاده کرد، از دیگر استفاده های این سردخانه شامل نگهداری خرما، خشکبار و نگهداری یخ و بستنی می باشد، این ویژگی سبب محبوبیت این محصول در بین مصرف کنندگان شده و بر قابلیت های آن افزوده است.
  • توجه داشته باشید که در انواع سردخانه ها باید محصولات و بسته ها به گونه ای چیده شوند که هوا به صورت یکنواخت مابین آنها توزیع گردد، در واقع زاویه ای بدون هوا سرد وجود نداشته باشد.

ویژگی های سرد خانه متحرک:

بدنه از اصلی ترین قسمت تشکیل دهنده سردخانه کانکسی است که در انتخاب جنس آن باید دقت نمود گروه تولیدی خانه سرد در تولید بدنه این سردخانه از ساندویچ پانل استفاده نموده که از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است و بسیار سبک وزن و دارای ظاهری شکیل می باشد، ساندویچ پانل حالت ساندویچی داشته و در حد فاصل دو جداره بیرونی و داخلی آن را می توان با عایق پلی اورتان پوشش داد.

  • از دیگر ویژگی های منحصر به فرد سردخانه متحرک می توان به قابلیت حمل آسان آن اشاره کرد، چرا که اجزای تشکیل دهنده ی این سردخانه ها به راحتی از هم جدا می گردند و نیز سبک وزن بودن آن کار جابجایی را آسان تر نموده است، همچنین نصب و راه اندازی آن به راحتی امکان پذیر می باشد.
  •  مصرف برق سردخانه تنها برق تک فاز (220 ولت) می باشد، در نتیجه در هر فضایی بدون نیاز به گاز می توان از آن استفاده کرد.
  • موتور کاربردی در این سردخانه از سطح توان بالایی برخوردار است و معمولاً این مجموعه در طراحی این دستگاه از موتور کوپلند و یا دانفوس استفاده می نماید، مصرف موتور این دستگاه 5. 1 اسب بخار می باشد.
  •  تابلو برق نقش تاثیرگذاری در عملکرد سردخانه کانکسی دارد به همین دلیل باید به درستی عایق بندی گردد ، تمامی قطعات کاربردی این دستگاه  بر روی تابلو برق متصل می شود .

خصوصیات ویژه ی سردخانه صنعتی متحرک:

- سردخانه کانکسی را می توان هم در فضای باز و هم در فضای بسته نصب نمود، بدین منظور نیازی به مکان مخصوص نداشته و خاصیت ضدزنگ و ضد ساییدگی دارد. 

- کف این سردخانه کاملاً صاف بوده و احتمال ارتعاش و لرزش در حین کارکرد این دستگاه ، صفر درصد می باشد 

- در بخش داخلی سردخانه از سیستم روشنایی استفاده شده که در شب فضای داخلی سردخانه را روشن نموده و مصرف کننده می تواند بعد از تاریک شدن هوا نیز از آن استفاده نماید.

- سردخانه متحرک مجهز به چارچوبی فولادی و یا آهنی است که سبب افزایش طول عمر دستگاه می گردد، زیرا این چارچوب های فولادی وزن دستگاه و وزن مواد داخلی آن را به راحتی تحمل می نماید و استفاده طولانی مدت از سردخانه سبب افت کیفیت وافتادگی بدنه نمی گردد.

منافعات استفاده از سردخانه کانکسی

• تعمیر و نگهداری کم هزینه
• عدم اتلاف انرژی و برودت
• مجهز به کمپرسور پرقدرت
• مجهز به کف مسطح و صاف
• حمل و نقل راحت و بی دردسر
• دارای ظرفیت ها و مدل های مختلف
• استفاده از سیستم روشنایی داخلی
• مجهز به سیستم کنترلی دقیق دما
• مجهز به درب عایق بندی شده و مستحکم
• تامین سرمایش تا زیر صفر درجه سانتی گراد
• عدم ایجاد ارتعاش و صدای بلند در حین استفاده
• نگهداری مواد غذایی گوشتی، میوه جات و سبزیجات
• سردخانه متحرک مجهز به نمایشگر دیجیتال دما می باشد.
• باز و بسته کردن آسان درب و قابلیت حرکت راحت کاربر در داخل کانکس

بررسی سردخانه ثابت

امروزه در اغلب صنایع و کارگاه ها ما نیاز به یک فضایی تحت عنوان سردخانه داریم. احداث سردخانه ثابت یا استفاده از سردخانه سیار که در قسمت بالا به ان اشاره شد از جمله گزینه های مناسبی برای صنایع است. با این حال اغلب ساخت یک سردخانه ثابت ، با توجه به شرایط موجود گزینه ی مناسب تر و مطلوب تری به نظر می رسد که به ان اشاره می کنیم.
سردخانه ثابت، اتاقک یا کانکسی است که مجهز شده به دستگاه های تهویه مطبوع وعایق بندی مناسب است ، و همچنین دمای محیط داخلی آن همواره در بازۀ مشخصی حفظ و کنترل می شود. این دما می تواند سردخانه از+15 درجۀ سانتیگراد تا کمتر از منفی 30 درجه سانتیگراد نیز قابل تنظیم می باشد. البته که بازۀ دمایی سردخانه ها با توجه به نوع کاربری و عملکرد و محصولاتی که قرار است در آن نگهداری شود، تنظیم می شود .

 سردخانه ثابت زیر صفر

مراحل طراحی سردخانه ثابت 

مرحلۀ نخست: مشخص کردن کاربرد سردخانه

اولین قدم در طراحی سردخانه ثابت مشخص کردن کاربرد و عملکرد آن است. هر کارگاه یا صنعت ، متناسب با فعالیتی انجام میدهد به سراغ طراحی سردخانه می رود. به عنوان مثال سردخانه ای که در یک فضای صنعتی یا نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، با سردخانه ای که در مرغداری ها اسفاده می شود یا سردخانه ای که برای حفظ ونگهداری میوه و سبزیجات طراحی و ساخته شده است ، بسیار متفاوت است. 
هر ماده یا محصولی باید دربازه ی دمایی مخصوص و میزان رطوبت مشخصی نگهداری شود. برای مثال اگر قصد نگهداری میوه و سبزیجات را داشته باشید، بازۀ دمایی +1 تا +5 درجۀ سانتیگراد بهترین بازۀ عملکردی این سردخانه است. اما در کنار این بازۀ عملکردی دما عواملی متعددی از جمله رطوبت، تهویه هوا و مواردی از این دست هم بسیاراهمیت دارد و در زمان طراحی سردخانه باید به آنها بسیار توجه شود.

مرحلۀ دوم: بررسی محل ساخت سردخانه ثابت

مکان ساخت سردخانه دومین مرحله است که قبل از طراحی سردخانه ثابت باید به آنتوجه نمود . شرایط اقلیمی ، میزان تابش نور آفتاب ، باز یا بسته بودن محیط ساخت سردخانه و … از عواملی است که روی انتخاب تجهیزات ساخت سردخانه تأثیرگذار است.
به عنوان مثال اگر قصد احداث یک سردخانه برای نگهداری میوه را دارید، حداقل و حداکثر دمای محیط، مکان ساخت سردخانه از نظر تابش نور آفتاب، شرایط اقلیمی و میزان رطوبت هوا و … جزء موارد ضروری است که روی انتخاب تجهیزات مناسب تاثیر گذارمی باشد.

مرحلۀ سوم: مشخص کردن فضای مورد نیاز

در این مرحله ، نوبت به بررسی و انالیز فضای مورد نیاز برای طراحی سردخانه ثابت می رسد. طراحی سردخانه ای بزرگتر از چیزی که به آن نیاز داریم ، علاوه بر ان که هزینه های اولیه را افزایش می دهد، باعث افزایش هزینه های ثانویه و نگهداری نیز می شود.
از طرفی اگر سردخانه متناسب با نیاز ما ساخته نشود و کوچکتر از حد مورد نظر باشد ، درادامه باعث ایجاد مشکلات بزرگ می شود. پس در هنگام طراحی سردخانه ثابت باید به خوبی به این نکات توجه کرد .

مرحلۀ چهارم: انجام محاسبات اولیه جهت طراحی سردخانه ثابت

طراحی سردخانه ثابت نیاز به دانش فنی بالایی دارد . طراح باید از مباحثی مانند علم انتقال حرارت، علم ترمودینامیک، مکانیک سیالات و … به خوبی مسلط باشد . در این مرحله از طراحی ، محاسبات اولیه انجام می شود و به اصطلاح بار حرارتی سردخانه و بار برودتی مورد نیاز آن مشخص خواهد شد .
بار برودتی مورد نیاز برای احداث سردخانه تابع موارد گوناگون است. از جمله نوع ماده عایق بندی سردخانه، ضخامت عایق بندی ها، انتخاب و نوع تجهیزات به کار رفته در ساخت سردخانه، شرایط اقلیمی منطقه، میزان تهویه هوای سردخانه، تعداد بارهای ورود و خروج به سردخانه و مواردی از این دست.

قدم پنجم: خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز

پس از اینکه محاسبات اولیه برای طراحی سردخانه ثابت انجام شد، نوبت به خرید و نصب تجهیزات می رسد. این مرحله نیز باید زیر نظر متخصصین کارصورت گیرد. 
تجهیزاتی که در ساخت سردخانه مورد استفاده قرار می گیرد، در دو دستۀ تجهیزات مکانیکی و تجهیزات عایق بندی دسته بندی می شود. که تجهیزات مکانیکی شامل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیرهای کنترل و … می شود. برای عایق بندی نیز اغلب از موادی مانند پلی یورتان، پلی استایرن، چوب، ورقه های آلومینیومی و … استفاده میگردد.

اجزای تشکیل دهنده ی سرد خانه ثابت و متحرک 

قطعات مکانیکی برای سردخانه با توجه به ابعاد، ظرفیت، نوع محصولات و شرایط محیطی انتخاب و تعبیه میشوند . 

  • کمپرسور

در این دستگاه دو نوع کمپرسور قابل استفاده است که به ان اه اشاره میشود :
1. اسکرال 
2. اسکرو
از جمله وظایف کمپرسور فشرده کردن گازهای مورد استفاده سرد خانه بوده . همچنین این امر سبب افزایش دمای گازها می شود، لازم به ذکر است که کمپرسور اسکرال نسبت به کمپراسور اسکرو، حجم بیشتری از گاز را فشرده سازی می کند. انتخاب یک کمپرسور مناسب با توجه به ظرفیت سردخانه و دمای اواپراتور و کندانسور انجام می پذیرد. علاوه بر انتخاب کمپرسور، گاز مبرد در سیکل هم باید تعیین شود. برای تعیین یک کمپرسور که یکی از مهم ترین قطعات به کار رفته در سردخانه است حتما باسد دقت شود.

  • کندانسور و اواپراتور

کندانسور وظیفه اش آن است که گاز گرم شده ناشی از فعالیت کمپرسور را خنک سازی کند. کندانسور ها به سه نوع کندانسور هوایی، آبی و تبخیری دسته بندی می شوند.
 اواپراتورها نیز دارای دو نوع کویلی پره دار و کویلی بدون پره هستند که که وظیفه ی ان تبدیل مایع مبرد به گازمی باشد، و در نهایت خنک سازی محیط اطراف است 

  • تجهیزات خط مایع

این تجهیزات در واقع شامل شیر انبساط، شیر برقی، سایت گلاس، فیلتر درایر و چک ولو است 

  • خط مکش و خط تخلیه

این تجهیزات شامل فیلتر روغن، اویل سپراتور، مافلر، بال ولو، پرشر سوئیچ و … بوده که ما با استفاده از تیم اجرایی با سابقه ی خود می توانیم این قطعات را در محل مورد نظر نصب کنیم.

خرید سردخانه ثابت و متحرک



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید