سردخانه آمونیاکی

09128354831 کارشناس فروش خانم فدایی
سردخانه آمونیاکی
در احداث سردخانه ها نکات گوناگونی حائز اهمیت است که اولین آن استفاده از کمپرسور های مناسب و انتخاب گاز آن است که به دو صورت است گاز فریونی و گاز آمونیاکی که در ادامه به بررسی و علت استفاده از آن خواهیم پرداخت.
خانه سرما
خانه سرما

در خانه سرما  با مسئولیت محدود ، در ساخت واحدهای برودتی صنعتی با انواع سیستم های برودتی تجربه زیادی داریم. سیستم تبرید پایه آمونیاک ، کاملاً در کارخانه های تبرید صنعتی یافت می شود. این نوع سیستم از آمونیاک استفاده می کند ، همانطور که می دانید آمونیاک بدون آب است. بسیاری از غذاهایی که هر روز می خوریم در برخی مواقع در سیستم برودتی مبتنی بر آمونیاک مانند بستنی ، آبجو ، آب میوه ، نوشابه ، ماهی و گوشت نگهداری شده اند.

یردخانه آمونیاکی

سردخانه آمونیاکی

همانطور که می دانید سردخانه های آمونیاکی برای نگهداری انواع مواد غذایی می باشند که خود انواعی دارند از نظر دما به دو گروه سردخانه بالای صفر و زیر صفر تقسیم می شوند و از نظر قابلیت جا به جایی به دو گروه سردخانه ثابت و متحرک و از نظر نوع گاز مصرفی به دو نوع سردخانه فریونی و آمونیاکی تقسیم می شوند.

عملکرد این سردخانه شبیه به سردخانه های تراکمی و فریونی می باشد، به این صورت که در سردخانه های آمونیاکی سیستم دارای ادواتی مانند کمپرسور ،کندانسور، ریسیور تانک،اواپراتور و عامل ابساط(شیر سوزنی) می باشد با این تفاوت که پمپ مبرد(آمونیاک) عضودیگری می باشد که بسیار پر اهمیت است.

نحوه عملکرد سردخانه آمونیاکی

مقایسه سردخانه آمونیاکی با سردخانه فریونی

طرز کار سردخانه های آمونیاکی همانطور که گفته شد بسیار شبیه به سردخانه های فریونی می باشد بدین صورت که آمونیاک در کمپرسور به صورت بخار تحت تراکم قرار گرفته و با فشار بالا و دمای بالا وارد کندانسور می شود درکندانسور عمل تقطیر صورت گرفته و آمونیاک از حالت گاز به حالت مایع خالص در می‌آید

خروجی از کندانسور آمونیاک به ریسیور تانک و مخزن آمونیاک می‌رسد در این قسمت فشار آمونیاک ۱۲ بار می باشد و دمای آن ۳۵ درجه سانتیگراد.

رسیور تانک یا مخزن آمونیاک در سردخانه های آمونیاکی، از دو قسمت تشکیل میشود :

قسمت مایع آمونیاک در کف مخزن و قسمت گاز آمونیاک در بالای مخزن قرار می گیرد از کف مخزن مسیری به قسمت بالای سپراتور وصل می شود

اما قبل از رسیدن مایع آمونیاک به سپراتور باید از یکی از قسمت های اصلی سیکل به نام (عامل انبساط) عبور کند .طبیعتا با گذشت مایع از این قسمت 2 نتیجه حاصل میشود:

  1. شکست فشار از 12 بار به 2 بار
  2.  کاهش دما تا 10- درجه سانتیگراد

و حالت آمونیاک در این مرحله بصورت مخلوط و پودر می باشد.

عملکرد سردخانه آمونیاکی

مزایای سردخانه آمونیاکی:

سردخانه آمونیاکی چیست

– دارای بالاترین اثر تبرید را بین مبردها (آمونیاک)

– بوی شدید آمونیاک برای تشخیص نشتی آسان

– دوست‌ دار محیط زیست

– ارزان بودن مبرد سردخانه آمونیاکی (قیمت هر کیلوگرم R22، دو نیم برابر آمونیاک و هر کیلوگرم R134، ۷ برابر آمونیاک است)

– هزینه عملیاتی پایین برای سردخانه‌های بزرگ (چرخه آمونیاکی ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه کمتری نسبت‌به چرخه گاز R22 دارد.)

– ضریب عملکرد بالاتر سیکل(ضریب عملکرد سیکل آمونیاکی حدود ۱۰% بالاتر از ضریب عملکرد سیکل فریونی است. )

– انتقال حرارت بالاتر آمونیاک(۳٫۵ تا۴ برابر برای کندانسور و ۱٫۵ تا ۲ برابر برای اواپراتور) که منجربه ارزان‌تر شدن اواپراتور و کندانسور می‌شود.)

– نیاز به لوله با قطر کمتر(از آنجایی که لوله کشی سهم پایینی از هزینه‌های سردخانه را در‌بر دارد، این مورد برای سردخانه های بزرگ مزیت محسوب می‌شود)

– عدم اختلاط آمونیاک با روغن(که برای سیستم‌های صنعتی بزرگ مزیت محسوب می‌شود)

معایب سردخانه آمونیاکی:

سردخانه آمونیاکی چیست؟

– سمی بودن آمونیاک

– قابل اشتعال بودن آمونیاک (شرایط خاص)

– نیاز به بازرسی مداوم به‌منظور جلوگیری از نشت وسیع گاز

– قوانین ایمنی سخت گیرانه(تجربه نشان می‌دهد که این عامل مهمترین عامل موثر برای انتخاب سیستم فریونی به‌جای آمونیاکی در سراسر دنیا است.)

– کارکرد آمونیاک با فشار پایین‌تر از فشار جو درون خط کم فشار (که هنگام سوراخ شدن لوله‌ها باعث مکیدن هوا و آب به‌داخل و تشدید خوردگی می‌شود)

– حساسیت شدید به‌حضور آب (در حضور آب قطعات غیرآهنی مانند مس و برنج به‌شدت توسط آمونیاک خورده می‌شوند.)

– عدم بازدهی مناسب برای سردخانه کوچک

- داده های طراحی در کندانسور تبخیری

داده های طراحی در کندانسور تبخیری
پارامتر هر کیلو وات دفع حرارت
سطح حرارتی (متر مربع) ۰/۲۵
دبی آب (لیتر در ساعت) ۶۵
دبی هوا (متر مکعب در ساعت) ۱۰۸
افت فشار درون لوله کندانسور (پاسکال) ۲۵۰-۳۷۵
میزان مصرف آب (لیتر در ساعت) ۱/۵

یکی از بزرگترین نگرانی های ما در هنگام ساخت سیستم های تبرید آمونیاک برای کارخانه های تبرید ایمنی کارگران شما است. کارگران می توانند در معرض تماس پوستی با آمونیاک ، استنشاق بخار ، انفجارهای آمونیاک و آتش سوزی قرار بگیرند. در حالی که نمی توانیم به طور مستقیم اقدامات کارگران شما را کنترل کنیم ، اما تمام تلاش خود را می کنیم تا مطمئن شویم که سیستم ها از نقص تولید و سایر مشکلات که می توانند منجر به حوادث بعدی شوند ، عاری هستند. علاوه بر این ، ما می توانیم پادمان ها و روشهای خاصی را توصیه کنیم که اگر تازه وارد سیستم های برودتی آمونیاک شوید ، شرکت شما می تواند آنها را اتخاذ کند.

خوشبختانه ، در خانه سرما دانش گسترده ای در مورد همه جنبه های سیستم های برودتی صنعتی داریم و مهندسان ما در زمینه همکاری همه جنبه ي سیستم ها متخصص هستند. ما عملکرد سیستم های برودتی شما را بهینه می کنیم تا در کمترین زمان ممکن در مصرف انرژی صرفه جویی شود، در کوتاه مدت و هم در دراز مدت در هزینه های شرکت صرفه جویی خواهد شد.

طرز کار سردخانه آمونیاکی

منطقه کاربرد:

  • کارخانه آب سرد صنعتی
  • انبارها و انبارهای سرد
  • اتاقهای انجماد عمیق
  • واحدهای مایع سازی گاز
  • کارخانه های تولید یخ
  • واحدهای انجماد صنعتی

سردخانه آمونیاکی با کمپرسور اسکرو

سیستم های تبرید آمونیاک ما دارای ویژگی های مختلف زیر است:

هزینه عملیات پایین:

سیستم خنک کننده پیشرفته همراه با خازن ، چیلر ، کمپرسور ، دریچه انبساط با صرفه جویی در مصرف انرژی ، خنک کننده آب کارآمدتر را با کاهش هزینه عملیاتی و مصرف انرژی فراهم می کند.

هزینه نگهداری کم:

از آنجا که ما از تمام تجهیزات استاندارد در این سیستم خنک کننده استفاده می کنیم ، هزینه تعمیر و نگهداری بسیار کمی مانند سرویس و تعمیر نیاز دارد. مهندسان ما همیشه با همه مشتریان ما در تماس هستند و آماده ارائه هر نوع کمک و راهنما هستند.

 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
  • محمدرضا کرمی
    سلام و عرض ادب عالی بود،درمورد کمپرسور اسکرو توضیح دهید ممنون
    • مدیر سایت

      سلام و درود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ی رایگان با کارشناسان فروش تماس حاصل فرمائید.

       کارشناس فروش 09128354831

  • البرز کاظمی
    با سلام لطفا هزینه ساخت سردخانه آمونیاکی دو مداره شامل 8 سالن 550تنی (ابعاد28 در 18 در ارتفاع 6 متر) شامل هزینه ساخت خود سالنها + تجهیزات مربوطه(کمپرسور -سپراتور-اواپراتور-کندانسورو...)به همراه تانک ذخیره و لوله کشیه را اعلام بفرمایید.سپاس
    • مدیر سایت

      سلام.لطفا جهت کسب اطلاعات و استعلام قیمت با کارشناسان فروش صنایع برودتی خانه سرما تماس حاصل فرمایید. 09128354831

تماس بگیرید