فروش انواع کمپرسور سردخانه

09128354831 کارشناس فروش خانم فدایی
کمپرسور
دستگاه مکانیکی که با کاهش حجم گازها، فشار آن‌ها را افزایش می‌دهد یا به نوعی  متراکم می کند را کمپرسور گویند. در برخی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، کمپرسورها هوا را فشرده کرده و به قسمت احتراق می‌فرستند.
خانه سرما
خانه سرما

کمپرسور دو مرحله ای

کمپرسور دو مرحله ای
15/09/2021

از کمپرسورها برای فشرده‌ کردن گازها استفاده می‌شود. در واقع کمپرسورها با صرف انرژی مکانیکی، سیال را با سرعت به درون خود مکیده، آن را فشرده می‌کنند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده می‌شود نیز افزایش می‌یابد. معمولاً گاز پرفشار خروجی از کمپرسورها را از یک سیستم خنک‌کننده عبور می‌دهند تا دمای گاز کاهش یابد. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شده‌اند. کمپرسور سردخانه گونه ای از کمپرسو می باشد که در ادامه به بررسی کامل این کمپرسور خواهیم پرداخت.

کمپرسور سردخانه ای چیست؟

 کلی کمپرسور تبرید سیستم تراکمی به عنوان قلب سیستم سرمایش می باشد که یکی از چهار عنصر اصلی سردخانه است .که وظیفه آن در وحله اول چرخاندن مبرد در سیکل تبرید می باشد . در واقع همان نقشی که پمپ در سیستم هیدرولیک دارد ، کمپرسور سردخانه در سیستم تبرید همان نقش را ایفا می کند . از سوی دیگر نقش کمپرسور سیکل تبریدی افزایش فشار گازی است که از سمت اواپراتور می آید تا بتوان این گاز فشرده را در کندانسور تقطیر کرد و گرمایی که در قسمت اواپراتور وارد سیستم می شود را در قسمت کندانسور به محیط برگرداند .

انواع کمپرسور سردخانه ای کدام اند؟

در سیستم های برودتی چون یخچال و فریزر صنعتی یا سردخانه  با توجه به نوع عملکردشان از کمپرسور پیستونی(رفت و برگشتی) ، کمپرسور اسکرو یا پیچی ( حلزونی ) و کمپرسور اسکرال استفاده می شود .

  • کمپرسور پیستونی (رفت و برگشتی) 

این کمپرسورها انرژی خود را از نیروی برق تاًمین کرده و مراحل کارکرد آنه شبیه به موتور اتومبیل است

مرحله ۱ : در این مرحله کمپرسور با استفاده از انرژی الکتریکی و تبدیل آن به انرژی مکانیکی پیستون موجود در سیلندر را به سمت پایین برده و همزمان با بازشدن سوپاپ های ورودی به کمپرسور عمل مکش را انجام داده و گاز کم فشار که از اواپراتور خارج می شود را وارد سیلندر می نماید.

مرحله ۲ : در این مرحله با بسته شدن سوپاپ های ورودی و بالا کشیدن سیلندر توسط کمپرسور فشرده شده و دارای فشار مطلوب می باشد.

مرحله ۳: در این مرحله سوپاپ خروجی باز می شود و گاز با فشار بالا به سمت کندانسور رانده می شود و این مراحل به صورت مداوم انجام می شوند.

  • کمپرسوراسکرو( پیچی)

کمپرسور اسکرو یا کمپرسور پیچیکه مناسب برای سردخانه آمونیاکی و سردخانه فریونی می باشد ، نوعی کمپرسور جابجایی مثبت است که از مکانیزمی روتاری (دورانی) برای متراکم کردن گاز استفاده می‌کند. از این کمپرسورها معمولاً در جایی که نیاز به حجم هوای متراکم زیادی باشد مانند چکش‌های بادی یا آچار بوکس بادی و کمپرسورهای پیستونی جوابگوی این نیاز نباشد استفاده می‌شود.

از آنجایی که عمل مکش و دهش در این نوع کمپرسور یک عمل پیوسته‌است، برعکس کمپرسورهای پیستونی جریان دارای موج یا ضربه (Surge) نیست.

  • کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال که مناسب برای سردخانه های زیر صفر می باشد، دارای تکنولوژی جدید‌تری نسبت به دیگر کمپرسورهای این لیست هستند. در داخل این فشرده‌ساز، یک حلزونی ثابت قرار دارد که به آن اسکرال گفته می‌شود. در کنار این اسکرال، حلزونی دیگری نیز وجود دارد که حول آن می‌چرخد. در حین چرخیدن حلزونی دوم،‌ ماده مبرد به سمت مرکز حرکت می‌کند و فشرده می‌شود. به دلیل اینکه کمپرسورهای اسکرال قطعات متحرک زیادی ندارند، به سرعت در حال محبوب شدن هستند؛ چراکه با کمتر بودن قطعات متحرک، احتمال خرابی کمپرسور نیز کمتر می‌شود. کارکرد آن ها زیر صفری می باشند که رنج کاری آنها از -10 تا -40 درجه سانتیگراد می باشند واز 1.5 اسب تا 7.5 اسب بخار قابل سفارش خواهند بود.

 

مبرد کمپرسور 

نوع و کیفیت مبرد استفاده شده در کمپرسور تأثیر مهم و مستقیم در کیفیت عملکرد و طول عمر آن دارد.

کمپرسورهای سیلندر پیستونی معمولاً برای کار با چند نوع مبرد طراحی و تولید می‌شوند. بعنوان مثال عمده کمپرسورهای سیلندر پیستونی امکان کار با مبردهای R22، R134a و R407c را دارند برای شارژ هر یک از این مبردها می‌بایست روغن متناسب با آن نیز به کمپرسور شارژ شود.

باید توجه داشت در صورت تعویض مبرد می‌بایست روغن کمپرسور بطور کامل تخلیه شده و داخل کمپرسور توسط گاز R141B شستشو شود و سپس اقدام به شارژ مبرد شود.

باید توجه داشت نوع کمپرسورهای سیلندر پیستونی برای مبردهای با فشار بالا مانند R410A متفاوت می‌باشند و نمی‌توان از این مدل کمپرسورها جهت مبردهای ذکر شده استفاده نمود.

روغن کمپرسور 

یکی از ماثر ترین موارد در  کارکرد و طول عمر کمپرسور نوع و کیفیت روغن کمپرسور می‌باشد. که در هنگام را اندازی کمپرسور باید به استفاده از روغن با فرمولاسیون، دانسیته و حجم مناسب توجه کرد.

از دیگر مواردی که در انتخاب روغن می‌بایست مورد توجه قرار گیرد سازگاری آن با نوع مبردی است که در سیستم در جریان می‌باشد، در صورتی نوع مبرد با روغن سازار نباشد باعث عدم بازگشت روغن به کمپرسور میشود که می تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار بیاورد.همچنین میزان روغن در کارکرد کمپرسور بسیار تعیین کننده می باشد  و برای جل.یری از بروز مشکلات بیشتر می توان از برند های تولید کننده معتبر روغن استفاده کرد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید