اواپراتور سردخانه

09128354831 کارشناس فروش خانم فدایی
اواپراتور سردخانه
یکی از چهار عنصر اصلی هر سردخانه ای اواپراتور می باشد که مبدل حرارت است به این معنی که گرما را از محیط گرفته و به محیط انتقال می دهد تا همراه دمای محیطی اوپراتور در آن قرار دارد در دمای از پیش تعیین شده قرار بگیرد.
خانه سرما
خانه سرما

هر سیستم سردسازی در سردخانه ، تونل انجماد و غیره از ۴ بخش اصلی شامل یونیت کندانسور و یونیت اواپراتور ، کمپرسور و شیر انبساط تشکیل می شود (به کل آنها در مجموع چیلر تراکمی گفته می شود) که در یک مدار بسته، ماده مبرد (یا محلول آب و گلیکول) بین این چهار بخش با لوله کشی به چرخش درآمده و عمل سردسازی هوای داخل سردخانه را انجام می دهد. کمپرسور به همراه یونیت کندانسور در بیرون از سردخانه و بر روی یک شاسی جاسازی شده و همانند شکل زیر ماده مبرد (گاز فریون) بین این اجزا به گردش در می آید تا هوای درون سردخانه توسط اواپراتور سرد شود .

عملکرد اوپراتور

مبرد منبسط شده بعد از شیر انبساط  یا لوله موئی به اواپراتور وارد می شود و گرمای محیط این مبرد را تبخیر میکند و به سمت کمپرسور می فرستد .

فشار گاز در اواپراتور به تدریج پایین می آید و فشار کم آن درجه جوش مبرد را پایین می آورد و گاز مایع را به راحتی بخار می کند که با این عمل مقداری زیاد حرارت از محیط اطراف جذب می کند که فضای اطراف را سرد می کند و گاز از طریق لوله مکش که قطر آن بزرگتر است به کمپرسور باز می گردد.در واقع گرمای محیط توسط مبرد موجود در کویل ها گرفته می شود و این هوای سرد توسط فن اواپراتور به داخل محیط سردخانه فوت می شود  درواقع گاز از حالت مایع در لوله موئی به حالت بخار داخل اواپراتور تبدیل می شود. 

اجزای تشکیل دهنده اوپراتور

تجهیزات به کار رفته در یک اواپراتور سرد خانه شامل بدنه فلزی ، پوشش ضد خوردگی ، مجموعه موتور و فن ، کویل ها ، فین ها ، تجهیزات برفک زدایی و دیفراست ، سیستم کنترلی و ....است.

انواع اواپراتور سردخانه

چهار مدل اواپراتور وجود دارد که شامل : صفحه ای، قفسه ای، لوله ای، رادیاتوری و پره دار می باشد.

انواع اواپراتور بر اساس بازه دمایی مورد نیاز در سردخانه و تونل انجماد به سه دسته DL , DD , DJ تقسیم می شود که هر کدام از انواع اواپراتور سردخانه ای در محدوده دمایی مورد نظر خود کار می کند.

  • سری DL: در محدوده دمایی ۱۵- تا ۵+ درجه سانتی گراد
  • سری DD: در دمای ۱۵- تا ۲۵- درجه سانتی گراد
  • سری DJ: در بازه دمایی ۲۵- تا ۴۰- درجه سانتی گراد

انتخاب اوپراتور مناسب

دو عامل در انتخاب نوع اوپراتور اهمیت دارد ، بار سرمایشی سردخانه و مواد درون آن که باید برابر ظرفیت سرمایشی اواپراتور باشد مورد بعدی اختلاف دمای کویل اواپراتور با دمای داخل سردخانه که مرتبط با کیفیت آب و هوای منطقه است.

علت یخ زدن و تشکیل برفک در اواپراتور

 

  1.  خرابی لاستیک در یخچال فریزر
  2.  خرابی قعطات دیفراست
  3.  باز بودن بیش از حد در یخچال

 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید