سردخانه صنعتی چیست؟ معرفی انواع آن (هزینه ساخت + عکس)

09128354831 کارشناس فروش خانم فدایی
سردخانه

به منظور حفظ و نگهداری محصولات غذایی و آزمایشگاهی و حتی اجساد و جلوگیری از فساد آن ها از سردخانه ها استفاده می شود. سردخانه، مجموعه ای از دستگاه های تولید برودت است که پس از ایجاد سرما، آن را به داخل فضای عایقی هدایت و دمای آنجا را تا حد مورد نیاز کاهش می دهد.

خانه سرما
خانه سرما

سردخانه صنعتی

سردخانه صنعتی از اواخر قرن نوزدهم سال 1872 میلادی شروع به کار کردند و در سال 1900 اولین سردخانه صنعتی تبریدی تراکمی وارد بازار شد، سردخانه صنعتی یک محیط سرمایشی است که مجموعه ی از تأسیسات و ساختمان ها، ساخته می شود و قابلیت نگهداری محصولات کشاورزی و مواد غذایی فاسد شدنی و تمام محصولات مصنوعی که تاریخ مصرف دارند و فاسد شدنی هستند را در داخل سردخانه صنعتی، زیر نظر دما و رطوبت کنترل شده و با استانداردهای روز بهداشت جهانی، به منظور طول عمر بیشتر و کیفیت بهتر عرضه محصولات، نگهداری می شوند در این مقاله با ما همراه شوید تا اطلاعات دسته اولی درباره سیستم سردخانه و همچنین با عملکرد انواع سردخانه صنعتی آشنا شوید.

سردخانه تبریدی صنعتی

مراحل ساخت سردخانه صنعتی

با توجه به اهمیت سردخانه صنعتی باید سه مرحله ابتدایی ساخت را در نظر داشت، ابتدا باید مکان احداث سردخانه مشخص شود؛ چون معمولاً ظرفیت سردخانه صنعتی با توجه به ابعادی که در نظر گرفته می شود و بسته به محلی که در آن استقرار می یابد؛ باید استاندارد لازم را داشته باشد تا از بروز مشکلات احتمالی در حین بهره برداری از سردخانه جلوگیری شود.
در قدم بعدی محوطه سازی برای مهیا کردن شرایط آماده سازی سردخانه به شمار می رود کارهایی که برای محوطه سازی انجام می شود نظیر دیوارکشی و مسطح کردن زمین که با انجام خاکبرداری یا خاکریزی و در پایان، خیابان کشی و جدول گذاری صورت می پذیرد.
بعد از آماده سازی محوطه، به مرحله ساخت سوله سردخانه می رسیم که از مهم ترین و جدی ترین مراحل ساخت سردخانه می باشد و بخش های مهم و حیاتی مانند فونداسیون و دیوار کشی سوله، اجرای سازه فلزی و در انتها تاسیسات و کف سازی از اساسی ترین بخش های ساخت سردخانه به شمار می روند.

آشنایی با انواع سردخانه ‌های صنعتی

سردخانه صنعتی در چهار دسته بندی عمده تقسیم بندی می شوند برای راه اندازی و ساخت سردخانه به چهار دسته دمای زیر صفر و بالای صفر، تونل انجماد، نگهداری بستنی نام گذاری می شوند که در سالن های تک مداره و دو مداره صورت می پذیرند.

مطالبی که در انتهای این مقاله خواهید دانست.

سردخانه تبریدی ثابت

سردخانه صنعتی بالای صفر و زیر صفر

سردخانه صنعتی بالای صفر: که در دمایی بین 1+ درجه تا 4+ درجه سانتی گراد بالای صفر در دو مدل سردخانه های کوتاه مدت و سردخانه های بلند مدت در بازار عرضه می شوند.
در سردخانه های کوتاه مدت معمولاً دمایی بالاتر از دمای انجماد را دارا هستند و نحوه عملکرد آن هم به این صورت است که محصولاتی که می خواهند در سردخانه های کوتاه مدت برای چند روز نگهداری شوند به تدریج وارد سردخانه خواهند شد و پس از چند روز نگهداری خارج شده و با محصولات جدید جایگزین می شوند حداکثر زمانی که برای نگهداری محصولات در سردخانه کودتاه مدت در نظر گرفته شده است 15 روز می باشد.
سردخانه های بلند مدت که در بازار به سردخانه های عمومی نیز از آنها یاد می شود بیشتر برای محصولاتی مانند سبزیجات، صیفی جات، میوه، مواد لبنیاتی مثل شیر و ماست و دوغ و کره و...، دارو، گل و گیاه کاربرد دارد.

سردخانه صنعتی زیر صفر: برای انجماد محصولات در دمایی میانگین بین صفر تا منفی هیجده درجه زیر صفر ساخته می شوند و معمولا برای نگهداری گوشت، ماهی،...، مرغ یخ زده کاربرد دارند.
بسیاری از فروشگاه های کوچک و بزرگ، برای انبار کردن فرآورده های منجمد نیاز به سردخانه های زیرصفر دارند همچنین صنایع دیگری مثل کشتارگاه های گاو و گوسفند و شتر و مرغ، صنایع شیلات نیاز مبرم به سردخانه صنعتی دارند.
از دیگر کارخانجاتی که نیاز به سردخانه صنعتی دارد می توان به محصولات منجمد مثل انواع برگر، پیتزاها، ناگت و... می توان اشاره کرد.از انواع سردخانه زیر صفر می توان به سردخانه های زیرصفر کوچک یا اتاقی، سردخانه های زیر صفر کانکسی یا متحرک، سوله های بزرگ سردخانه دار زیرصفر نام برد.

خرید سردخانه زیر صفر و بالای صفر

سردخانه های زیرصفر کوچک یا اتاقی

برای ساخت سردخانه های زیر صفر کوچک، یک اتاق از یک ساختمان را در نظر می گیرند و با ساندویچ پنل عایق کاری می کنند که در ادامه کامل کار و ساختار ساندویچ پنل را توضیح می دهیم بعد از نصب ساندویچ پنل تجهیزات مورد نیاز شامل استاتیک و داینامیک نصب خواهد شد، از سردخانه های زیر صفر کوچک یا اتاقی برای نگهداری محصولات غذایی در مراکز پخش مواد غذایی، هتل ها و رستوران ها و فروشگاه ها یا برای انبار میوه ها در باغات مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت سردخانه زیر صفر کوچک

سوله های بزرگ سردخانه دار زیر صفر

از سوله ای بزرگ سردخانه دار زیر صفر برای نگهداری و انبار محصولات غذایی در تُناژ بالا مورد بهره برداری و استفاده قرار می گیرد و معمولا از چندین اتاق تشکیل می شود و با توجه به انواع محصولات دماهای متفاوتی برای هر اتاق تعبیه می شود تا کیفیت و نوع محصولات به صورت کامل حفظ شود.
این نوع انبارهای محصولات غذایی برای نگهداری انواع فرآورده های گوشتی مانند مرغ و گوشت و ماهی و... در کشتارگاه ها و شیلات، همچنین برای باغ داران مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به نوع استفاده و شرایط کاربری از سیستم آمونیاکی یا فریونی استفاده می شود.

سردخانه های زیر صفر کانکسی یا متحرک

نوع سوم از سردخانه های زیر صفر کانکسی یا متحرک می باشد که به جای استفاده از دیوارهای اتاق ساختمان، از کانکس یا سازه های فلزی بهره می برند و به راحتی قابلیت انتقال به هر محیطی را فراهم می نمایند، این نوع سردخانه از پر فروش ترین سردخانه ها در بازار به حساب می آید.

تونل انجماد چیست؟

برای نگهداری محصولات در سردخانه، محصولات با دمای زیاد یا طبیعی را وارد قسمت پیش سرد کن یا تونل انجماد می کنند و با سرعت بالا، دمای محصولات پایین می آورد وقتی دمای محصولات به دمای مورد نیاز جهت نگهداری در سردخانه رسید؛ آنها را جهت نگهداری به سردخانه انتقال می دهند.
لازم به ذکر است که کیفیت و طول عمر محصولات به زمانی که از تونل انجماد تا زمان انتقال به سردخانه طی می کند بستگی دارد.
از مزایای تونل انجماد برای مواقعی است که زمان کمی برای انجماد سریع محصولات داریم، چرا که انجماد سریع مانع از تشکیل کریستال های یخی بزرگ که در محصولات به وجود می آیند می شود، این کریستال های یخی باعث افت کیفیت مواد غذایی خواهد شد.
به همین خاطر انجماد سریع باعث ماندگاری بالاتر در مزه، رنگ، بو و حفظ شکل مواد غذایی می شود از ویژگی های روش IQF می توان به قابلیت جداسازی محصولات در زمان انجماد است که در بالا رفتن کیفیت محصولات تاثیر بسزایی دارد.
تونل انجماد تا دمایی منفی چهل درجه را می تواند ایجاد نماید و فرق تونل انجماد با سردخانه های زیر صفر در این است که هوای گاز سرد به صورت ثابت در اتاق سردخانه زیر صفر تا منفی هیجده درجه وجود دارد و پروسه سرد شدن زمان¬برتر از تونل انجماد است، اما در تونل انجماد محصولات توسط ریل از داخل تونل انجماد رد می شوند و سریعاً منجمد و سرد می شوند.

سردخانه بستنی

سردخانه بستنی

با توجه به استقبال زیاد مردم از بستنی و چون بستنی یکی از خوراکی هایی است که در همه جای دنیای طرفداران پر و پا قرصی دارد، به همین دلیل سردخانه هایی اختصاصی، برای نگهداری بستنی طراحی و ساخته می شود.
بستنی به خاطر اینکه چربی بالا همراه با خامه و نمک در درون ترکیبات خود داراست باید در دمایی بسیار پایینی نگهداری شود تا مزه و کیفیت و قوام خود را از دست ندهد در نگهداری بستنی از سیستم دو مرحله ی استفاده می شود.
البته در برخی از کارخانه‌ها از تونل بستنی هم استفاده می شود تا بستنی سریع تر بتواند به حالت انجماد برسد و کیفیت و ساختار خود را کاملا حفظ نماید.
سردخانه صنعتی دو مداره
سردخانه صنعتی دو مداره یک سردخانه دو کاره می باشد که هم می توان برای نگهداری محصولات در دمای بالای صفر و هم برای دمای زیر صفر استفاده نمود.
با توجه به اینکه ساخت تجهیزات سردخانه مجزا به صرفه نیست می توان از سردخانه های دو مداره با توجه به نیاز خود استفاده نمایید.

انواع تجهیزات سردخانه

انواع تجهیزاتی که در ساختار کارکرد سردخانه دخیل هستند می توان به دو بخش عمده دسته بندی کرد: بخش اول تجهیزات داینامیک سردخانه و بخش دوم تجهیزات استاتیک سردخانه تقسیم بندی نمود.
سوالی که بسیاری از دوستان از ما می پرسند این است که با وجود این دو تقسیم بندی کار تجهیزات داینامیک سردخانه و تجهیزات استاتیک سردخانه چیست؟
جواب این سوال بسیار واضح و ساده است کار بخش داینامیک سردخانه تولید برودت هوای سرد می باشد و کار بخش استاتیک سردخانه این است که برودتی که توسط بخش تجهیزات داینامیک سردخانه تولید شده است را حفظ نماید و از هدر رفت برودت هوای سرد جلوگیری به عمل آورد.

تجهیزات داینامیک سردخانه

برای اینکه بتوانید یک سردخانه صنعتی با توجه به نیاز خود تهیه نمایید باید با تجهیزات سردخانه آشنایی داشته باشید که در ادامه قسمت های مهم تجهیزات داینامیک سردخانه که شامل کندانسور و اواپراتور و کمپرسور را مورد بررسی قرار می دهیم:

کاربرد کندانسور سردخانه

کندانسور سردخانه مبدلی است حرارتی که بین شیر انبساط و کمپرسور قرار می گیرد و مبرد را توسط آب یا هوا خنک می نماید با این کار فاز مبرد از حالت گاز به مایع تغییر پیدا می کند در واقع کندانسور باعث خنک شدن کمپرسور می شود و گاز گرم شده حاصل از فعالیت کمپرسور را سرد می نماید.

کاربرد اواپراتور سردخانه

کار اواپراتور یا دمنده، این است که دمای گاز فریون سرد را که به وسیله کندانسور و شیر انبساط و در فضای بسته شبکه شکل شان را وارد اتاق سردخانه می کند و به وسیله اواپراتور یا دمنده ها در درون اتاق پخش می نماید.

کاربرد کمپرسور سردخانه

کمپرسور در دو نوع اسکرو و اسکرال در صنعت سردخانه به کار برده می شود و کار فشرده سازی گازها را به عهده دارد و وقتی عمل فشرده سازی را انجام می دهد گاز گرم شده حاصل می شود که به وسیله کندانسور خنک می شود.

ساختار استاتیک سردخانه

علاوه بر ساختار داینامک سردخانه دارای ساختار استاتیک می باشد که در ادامه این سه جز اصلی ساختار استاتیک را باهم بررسی می کنیم:

ساندویچ پنل سردخانه

این قسمت از سه لایه تشکیل شده به وسیله یک لایه با جنس فوم پلی پورتان در میان دو لایه فلزی داخلی و خارجی با جنس آلومینیوم یا ورق گالوانیزه یا ورق آلوزینک قرار داده شده است که کار لایه میانی عایق کردن محیط و پایین آوردن مقدار انتقال حرارت توسط این لایه می باشد.

قفسه بندی سردخانه

کار این قفسه بندی ایجاد جریان گاز سرد در بین تمام قسمت های داخل سردخانه است که توسط اواپراتور در داخل اتاق سردخانه دمیده می شود را به قسمت های مختلف داخل کابین منتقل می کند.

درب سردخانه

این بخش از سردخانه به دو دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است: اول اینکه درب سردخانه باید به راحتی باز و بسته شود و دوما باید عایق مناسبی باشد و از برودت هوای سرد داخل به بیرون جلوگیری نماید.

قیمت درب سردخانه صنعتی

قیمت سردخانه صنعتی

قیمت سردخانه صنعتی مثل انواع وسایلی که در بازار موجود است به دلیل متنوع بودن و ظرفیت و ابعاد و کیفیت تجهیزات به کار برده شده در آن متفاوت است به سه عامل که نقش تعیین کننده در برآورد هزینه سردخانه ایفا می کنند می پردازیم.
اولین قطعه ی که نقش بسیار مهم و تعیین کننده ی در برآورد هزینه تمام شده سردخانه را دارد نوع و برند کمپرسور، در کنار آن نحوه استفاده و به کار گرفتن کمپرسور به همراه قدرت کمپرسور، تعیین کننده قیمت خواهد بود چون با توجه به ابعاد کانکس و فاصله ی بین قرارگیری محل نصب کمپرسور تا محل اتاق سردخانه تعیین کننده می باشد.
دومین عاملی که بر روی قیمت تمام شده سردخانه تاثیر گذار است تجهیزات اضافه ی است که بر روی سردخانه قابل نصب است مثل نورپردازی داخل کانکس، نوع درب و قفل به کار برده شده و... می توان اشاره نمود.
سومین عامل میزان استفاده از ساندویچ پنل و قیمت آن می باشد، چرا که با توجه به حجم کانکس های مختلف، قیمت های مختلفی را نیز هر کدام از این کانکس ها دارند که در ادامه جدول قیمت سردخانه های کوچک و متوسط زیر صفر را با توجه به ابعاد و قدرت کمپرسور و ظرفیت آن به صورت مجزا بیان نمودیم.


 جدول قیمت سردخانه صنعتی
در پایان مقاله هرگونه سوال یا مشاوره ی درباره انواع سردخانه صنعتی برایتان به وجود آمد در قسمت نظرات همین مقاله درج نمایید یا هرگونه تجربه استفاده از سردخانه های صنعتی در کسب و کار خود دارید با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید شاد و پیروز باشید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
  • مهدی
    با عرض سلام، تشکر فراوان از سایت خوب و مطالب مفیدتان، خواهشمندم اعلام بفرمایید برای ساخت سردخانه 3000 تنی با تمام امکانات در سال 1401 چقدر باید هزینه کرد؟ و سوال دوم اینکه ساخت سردخانه در کازرون صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ ممنونم
    • مدیر سایت

      درود 
      این سوال کلی هست برای راهنمایی بیشتر لطفا با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.
      بله سردخانه صنعتی در شهر کازرون صرفه اقتصادی بالایی دارد.

تماس بگیرید